Rapora ortak olan MSI Reproductive Choices ve Dijital Nefretle Mücadele Merkezi, şirketlerin yerel kürtaj sağlayıcılarının reklamlarını kısıtladığını ve diğer yanlış eylemlerin yanı sıra yanlış bilgilerin artmasına izin verdiğini iddia ediyor.
2023’te kürtajı suç olmaktan çıkaran ancak hizmetlerin 32 eyaletin tamamında henüz yasal olmadığı Meksika’yı ele alalım. Meta, devam eden yasaklar nedeniyle MSI’ın ülkede kürtajla ilgili reklam içeriği paylaşmasına izin vermiyor. Ancak yerel ekip, diğer cinsel sağlık ve üreme sağlığı içeriklerinin de engellendiğini bildirdi.
Meta ve Google üreme sağlığı ile yanlış bilgileri körükledikleri iddialarıyla karşı karşıya
MSI’ın Nepal ve Vietnam’daki ekipleri de bu sorunu tekrarladı; Meta’nın sırasıyla rahim ağzı kanseri taramalarını ve RİA’lar ve doğum kontrol haplarıyla ilgili bilgileri tanıtan reklamları kaldırdığı iddia edildi. MSI artık iki ülkede de Meta’ya “genel reklam yasağı” uyguluyor ve şirketin net bir gerekçe sunmadığını iddia ediyor. Gana ekibi, Google’ın “hamilelik seçenekleri” ifadesiyle reklamlarını engellediğini bildirdi.
Araştırmacılar, Bangladeş, Gana, Kenya, Meksika, Nepal, Nijerya, Güney Afrika ve Vietnam gibi yerlerdeki MSI ekipleriyle yazışmalar ve görüşmeler yoluyla kanıt topladı. Daha fazla bilgi, Meta’nın Reklam Kitaplığı’nın analizinden geldi; raporda, şirketin Gana ve Meksika’da sahte veya yanıltıcı kürtaj karşıtı reklamlar gösterdiğine ve bunlardan kar elde ettiğine dair kanıtlar gösterildiği iddia ediliyor. Bu iki ülkedeki kullanıcıların 2019 ile 2024 yılları arasında bu reklamları bir milyona kadar görüntüledikleri bildirildi. Onaylanan reklamlarda, “küresel güçlerin ve uluslararası şirketlerin” “Meksika nüfusunu ortadan kaldırmak” amacıyla kürtaj hareketlerini suç olmaktan çıkarmak için para ödediği iddiaları yer alıyordu.